SPECIAL FOLLOWERS

Sabtu, 1 Oktober 2011

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

salam...
Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
posting d FB .. akak amik n share kat sini, sebagai simpanan dan ingatan untuk akak..:).. antaranya yang sempat akak copy..:-
Petanda penyakit rohani termasuklah: 1. Malas beribadah, 2. Malas bekerja 3. Tumpul daya fikiran 4. Kurang peka ttg kesusahan org lain 5. Gelisah n risau 6. Liar terhadap kebenaran 7. Sering bersangka buruk 8. Suka mengadu domba 9. Suka isteri atau tunang org 10. Malas atau lupa berdoa 11. Tak rasa bersalah bila buat dosa 12. Sukar utk buat kebaikan. Semua masalah d dunia bermula dari penyakit rohani. Mari kita hisab diri kita n rawat rohani kita agar selamat d dunia n akhirat.
Tanpa anda n saya d dunia ini, DUNIA INI TIDAK SEMPURNA. Jika dunia dah cantik tanpa kita, kenapa perlu Allah cipta kita? Soalnya, apa yg kita sumbangkan kpd DUNIA utk memastikan wujudnya kita d dunia membawa makna! Hari ini, cuba fikirkan apa PERKARA +VE yg u MAMPU LAKUKAN yg memberi manfaat kpd org lain atau kpd alam sekitar. Bertindak sekarang, mana tahu hari ini hari kita yg terakhir!
Di samping Islam dan Iman, apa yg paling penting utk setiap insan ialah kesihatan. Badan yg sihat dtgnya drp hati yg murni. Jarang org yg lupa mandi atau gosok gigi, tapi ramai org terlupa nak cuci hati sebelum tidur. Cuci hati dgn solat taubat, istighfar, maafkan org, wuduk, baca quran, sedekah, cuci pinggan, dll Bila hati bersih, bdn sihat, otak tng, wajah cun, doa makbul, hidayah turun n semua makhluk sayang kita.
Utk dpt teman sejati: Jadilah org yg baik n kwn yg baik; sanggup korban, utamakan kwn drp diri, pendam perasaan utk jaga hati kwn, hebahkan yg baik n pendam yg buruk ttg kwn, doakan, maafkan n bantu kwn utk berjaya n berubah jadi positif. Inilah sifat kwn yg ibarat saudara dunia n akhirat. Jom usaha utk jadi kwn sejati.
Allah tak beri apa yg kita mahu, tapi Allah beri apa yg kita fikir n beri tumpuan. So, beri tumpuan kpd apa SIFAT BURUK yg kita nak kikis, doa sungguh2, cari kwn +ve yg boleh bantu kita, berterusan cari ilmu, ajak org lain utk sama2 buang sifat -ve, usaha dgn gigih n tawakkal kpd Allah. Antara sifat -ve ialah pemarah, malas, bertangguh, mulut celupar, tak jaga solat, boros, sambil lewa, buruk sangka, tak menyesal buat dosa...Mari terus bertindak! 
Renungan: Tak ramai org yg ceria dan bersemangat setiap hari. Utk sentiasa ceria: Bangun pagi awal di waktu yg konsisten, senyum, angkat tgn n baca: Doa bangun tidur, Doa Pembuka 12 Pintu, Doa Membuang Sifat Negatif, Ayat Qursi, Ayat 1000 Dinar, dan sebut: Ya Allah jadikan hari ini lebih baik drp semlm n jadikan aku ceria, sihat n bersemangat utk bekerja/belajar, jika aku mati hari ini, matikan aku dlm husnul khatimah. Insya Allah ceria n cemerlang. 
Hati kita ibarat magnet yg amat kuat. Perasaan SAYANG dlm hati akan tarik sayang drp org lain dan BENCI akan tarik benci org terhadap kita. Ramai org yg tak bertemu jodoh sbb terlalu byk benci dlm hati. Justeru, mari kita maafkan semua org n lontarkan sayang terhadap semua org agar Allah dan semua makhluk Allah akan menyayangi kita. 
Cuba renungkan: Kita boleh mohon drp Allah swt apapun yg kita mahu; tetapi Allah hanya perkenan apa yg kita PERLU dan apa yg BAIK utk kita saja. Justeru, jgn sesekali bersangka buruk terhadap Allah. Doalah yg baik2 secara berterusan dan lihat betapa hidup kita berubah menjadi cemerlang dan di berkati Allah.
3 perkara yg dapat beri syfaat di padang mahsyar: Rasulullah saw, ramadhan yg Allah terima dan Quran yg kita baca n cuba fahami maksud n amalkan. Sempena Nuzul Quran hari ini, mari kiazam utk berterusan membaca Quran hingga ke akhir hayat. Moga Allah rahmati kita semua. 
Masalah anak yg derhaka semakin meruncing. Antara punca anak derhaka:1. Waktu suami isteri bersama tak baca doa 2. Waktu mengandung IB ingkar perintah Allah 3.IB kurang doa utk dpt anak soleh 4. Rezki yg tak berkat 5.Suasana rtangga yg tak harmoni n kurang Islamik 6. IB juga pernah derhaka kpd IB mrk 7.Jahil ttg ilmu keibubapaan 8.Kwn2 anak yg negatif 8. Rutin harian yg negatif 9. Anak terlalu d manjakan 10.Anak terlalu mewah 11. Anak tak d didik ttg kesusahan 12. Anak tak tahu bersyukur 13. Ibu sering menyuruh anak lebih drp sekali sejak kecil. Renungkan dan insafi.
 ok.. itu je yang akak dapat copy...hehe.. semoga jadi pedoman buat kita

6 ulasan:

rasta berkata...

memang dapat banyak manfaat dari apa yang di berikan oleh Dato...

oh ya....
Rasta tumpang promote blog rasta yang baru.....post terbaru tentang brest cancer sudilah kiranya singgah..
Post terbaru tentang Uraine bloged pains.
Semoga Ceria dan senyum selalu

Terima Kasih singgah....

tice sha berkata...

urw.. hehe.. ok jer... dialu2kan...:)

zino berkata...

tq for sharing..

tice sha berkata...

urw abah...:)

lagenda berkata...

warna warni ilmu yg sha sharekan nih. Baca untuk amik pedoman..

dayah SnoW Heuka berkata...

warhh.. mmg betul la.. sebelum dan selepas tido kene cucikan hati dengan doa2 =) *sharing is caring*

Menu semalam

Assalamualaikum, Haha..  Saja nak pos gambo,  bukti akk masak.. Menu hari ahad lepas.. Udang lipan goreng tepung Ayam korek-korek Say...

nuff

Cari Blog Ini

Arkib Blog